Voor midden- en kleinbedrijven kan het facturatieproces een doorn in het oog zijn. Factureren wordt gezien als een klusje achteraf en het valt ondernemers vaak tegen hoeveel werk ermee gemoeid is. Bovendien is er nooit een garantie dat de factuur op tijd betaald wordt.
Toch is het een essentieel onderdeel van uw business. Want zonder facturatieproces geen cashflow. Uw facturatieproces verbeteren is een van de snelste manieren naar meer omzet en minder kosten. Bovendien kan een verkeerd verstuurde factuur ook de klantrelatie aantasten. Daarom is het belangrijk voor het mkb om hun facturatieproces eens onder de loep te nemen.
Wilt u een goed geolied facturatieproces en sneller facturen innen? Hier beschrijven we 10 stappen die uw facturatieproces direct verbeteren.
Er zijn een aantal hoofdredenen waarom klanten de factuur niet betalen. Denk aan een factuur met foutieve informatie of ontevredenheid over de diensten. Maar ook niet-solvabele klanten horen in dat rijtje thuis. Nog voor u diensten levert of ook maar nadenkt over de factuur kunt u het facturatieproces verbeteren door te weten met wie u zaken doet.
Zorg ook dat de facturatievoorwaarden voor alle partijen helder zijn nog voor u aan de slag gaat. Duidelijke afspraken staan aan de basis van een goede de klantrelatie, voorkomen verrassingen en verhogen de kans dat de factuur op tijd betaald wordt. Zeker in de B2B kunt u het beste de belangrijkste punten uit de algemene voorwaarden eenmaal doornemen.
Dit klinkt misschien wat overbodig, maar u kunt beter vooraf de facturatievoorwaarden goed vastleggen om conflicten te voorkomen. Door bijvoorbeeld duidelijk te maken wat de consequenties zijn voor late betalingen, krijgt u ook meer begrip van de klant wanneer de termijn wordt overschreden.
Een andere reden waarom facturen lang op de plank blijven liggen, is vanwege fouten op de factuur. Een foutje op de factuur is zo gemaakt. Bovendien: hoe groter het bedrijf van de klant, des te nauwkeuriger u de informatie op de factuur moet verwerken. Denk aan kostenplaatsen, productcodes en divisies. Informeer vooraf dus goed welke gegevens u op de factuur moet zetten, zoals:
En dan is het eindelijk zover: u mag de factuur maken. Allereerst moet de inhoud goed zijn. Zo moeten facturen aan een aantal voorwaarden van de Belastingdienst voldoen. Let verder goed op wat u op de factuur vermeldt, de inhoud heeft namelijk veel impact op (wan)betaling.
Uit een Amerikaans onderzoek bleek bijvoorbeeld dat:
En dat laatste punt, het logo, brengt ons bij het volgende punt. De juiste vorm en vormgeving...
Er zijn vele vormen waar u uit kunt kiezen. Een factuur per post is niet echt meer van deze tijd. De meeste bedrijven sturen een email met de factuur als PDF-bijlage. Sommige (B2B) klanten geven de voorkeur aan een UBL-factuur die direct kan worden ingelezen in de boekhouding. Het klaarzetten van de factuur in een portaal ook een optie.
Welke vorm u ook kiest, de factuur is het visitekaartje van uw bedrijf. Daar komt een goede en consequente look & feel bij kijken. Zoals u al las kan bijvoorbeeld uw bedrijfslogo het facturatieproces versnellen. Zorg dus voor een professionele uitstraling.
Het direct meesturen van betaalmogelijkheden kan de betaling flink bevorderen. Denk aan een betaallink voor iDEAL via email of zelfs betaallinks via whatsapp of SMS. In het algemeen geldt de regel: hoe makkelijker de klant kan betalen, des te eerder hij of zij dit zal doen.
Het is niet alleen belangrijk wat u verstuurt, maar ook wanneer het de deur uitgaat. Uit Amerikaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat facturen die op de 1e van de maand verstuurd worden, 8 dagen eerder betaald worden dan bijvoorbeeld facturen van de 30ste.
Of dat ook voor uw business geldt is lastig te zeggen, dus een experimentje kan zeker geen kwaad. Het kan uw cashflow flink beïnvloeden. Algemeen advies is om de factuur direct te maken en te versturen. Dan tikt de klok namelijk al.
Zeker bij grote projecten of klanten met een hoger risico zijn deelfacturen een goede optie. Daarbij splitst u de factuur op in meerdere delen, zodat er een minder groot bedrag bij de klant uitstaat. Op die manier spreidt u het risico op wanbetaling en beschikt u eerder over de vergoeding. Bovendien krijgt u bij een nieuwe klant een goed kijkje in het betaalgedrag: betaalt de klant netjes binnen de termijn of is het nodig om de teugels strakker aan te halen?
Staat een factuur al 90 dagen open? In slechts 18% van de gevallen wordt de factuur daarna nog voldaan. Het is dus cruciaal hoe u de factuur na het verstrijken van de termijn opvolgt. Hieronder volgt een beknopt stappenplan:
Het facturatieproces is foutgevoeliger dan veel mensen denken. Een rekenfout met de BTW is bijvoorbeeld zo gemaakt. Houdt uw bedrijf de administratie handmatig bij in Excel en wordt elke factuur zelf gemaakt? Dan liggen fouten en vertragingen op de loer.
Dit heeft een negatieve impact op uw DSO en cashflow. Bovendien kost het extra personeelsuren. Stuurt u meer dan vijf facturen per maand? Met de makkelijke facturatiesystemen van tegenwoordig bent u dief van eigen portemonnee als u dit proces niet deels
of volledig automatiseert.
U heeft het de afgelopen jaren vast gemerkt: hoe meer klanten u heeft, des te meer tijd er gaat zitten in de administratie. Facturen maken, controleren, verwerken, inboeken, herinneringen versturen, opvolgen, incassoprocedures, cashflow management… Bovendien laten veel bedrijven wel eens wat steken vallen in de effectiviteit. Logisch, want het is niet uw core business. Wel is het de core business van GCA Finance. Ons ervaren team van credit care specialisten houdt zich dagelijks bezig met het incasseren van facturen en het verbeteren van credit management processen. Bespaar tijd, geld en kopzorgen en besteed uw facturatieproces uit aan GCA Finance. Enkele voordelen voor het uitbesteden van uw facturatieproces:
Interesse gewerkt? Neem dan contact op of plan gratis een eenmalige debiteurenscan.
'"Debiteurenbeheer is echt niet lastig"
Altijd op de hoogte van de nieuwste trends, meld je aan voor de nieuwsbrief