24-08-2022
Factoring, de redder in nood voor het MKB!

Externe financiering

Van alle ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf had 20 procent behoefte aan nieuwe externe financiering in het jaar van juli 2018 tot juli 2019. Dat blijkt uit de Financieringsmonitor 2019 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Daarbij kiezen steeds meer bedrijven voor een moderne vorm van financiering: factoring.

Banken “geven niet thuis”

Sinds de laatste economische crisis en huidige crisis, zijn de meeste banken steeds terughoudender geworden met het verstrekken van financiering aan het midden- en kleinbedrijf. Het uitstaande bedrag aan bancair krediet neemt al af sinds eind 2012, zo valt te lezen in de Financieringsmonitor 2019 van het CBS. Hoewel de banken nog steeds een belangrijke speler zijn op het gebied van leningen blijkt het voor de gemiddelde MKB-ondernemer erg lastig om werkkapitaal aan te trekken. En dat terwijl hij dat werkkapitaal hard nodig heeft, bijvoorbeeld om de groei van zijn bedrijf te financieren of seizoenspieken op te vangen. Maar door het gebrek aan ‘harde’ zekerheden – en met de crisis nog redelijk vers in hun geheugen – geven de banken niet thuis.

Facturen verkopen wordt steeds populairder onder MKB-ondernemers en ZZP’ers

De aangewezen oplossing luistert naar de naam factoring. Ten opzichte van 2018 was factoring in 2019 een van de snelst groeiende non-bancaire financieringsvormen. In de afgelopen vijf jaar verdubbelde zelfs de hoeveelheid financiering via factoring. Niet voor niets sprongen in Nederland de afgelopen jaren tientallen nieuwe financiers in het gat dat de banken hebben laten vallen. Deze nieuwe spelers, zoals Svea Finans, bieden vaak American Factoring voor MKB & ZZP. Hét toegankelijke & flexibele alternatief voor Traditionele Factoring via de bank. Je verkoopt één of meerdere facturen en ontvangt vervolgens binnen 24u je geld. 

Ondanks dat American Factoring de afgelopen 10 jaar enorm is toegenomen, hebben ondernemers nog regelmatig vragen over het cederen van facturen, ook wel het verkopen van facturen. Daarom geven wij je graag antwoorden op de veelgestelde vragen over het wie, wat en hoe van facturen verkopen, cederen en overdragen.

De 5 vragen over facturen verkopen

We zoomen in op de 5 meest gestelde vragen over het verkopen van facturen, namelijk:

  1. Vorderingen cederen of verkopen: is dit hetzelfde?
  2. Aan wie kan ik een factuur verkopen?
  3. Hoe kan ik vorderingen overdragen?
  4. Facturen verkopen: wat zijn de voordelen?
  5. Waarop moet ik letten bij de partij waaraan ik vorderingen wil verkopen?

1. Vorderingen cederen of verkopen: is dit hetzelfde?

Een vordering cederen en een vordering verkopen is hetzelfde. Een vordering is ook wel een openstaande factuur en een ‘vordering cederen’ is de officiële benaming voor het overdragen - ook wel verkopen -  van een nieuwe, (lang) openstaande of oninbare factuur. Een ‘cessie’ is de juridische naam voor de overdracht van de factuur. De persoon die de vordering overdraagt heet daarom ook wel een ‘cedent’ en de persoon die de vordering overneemt een ‘cessionaris’.

De verkoop of cessie van een factuur kan zowel openbaar als stil plaatsvinden. Bij kleinere bedrijven is een openbare cessie gebruikelijk. Zij kiezen relatief vaak voor American Factoring via een factormaatschappij en moeten daarbij aangeven dat de vordering verkocht is aan een factormaatschappij. Bij grotere bedrijven (met een jaaromzet van meer dan 10 miljoen euro) is een stille cessie gangbaar. Zij maken relatief namelijk meer gebruik van Traditionele factoring via een bank, waarbij het debiteuren niet gemeld wordt dat de vordering is verkocht.

Verkoop je je vorderingen aan Svea Finans? Dan vind de cessie van de factuur in het openbaar plaats, want je plaatst onze 'factoring tekst' op jouw facturen. Hierin staat dat de factuur aan ons is overgedragen en het bedrag hiervan op ons bankrekeningnummer voldaan moet worden.

2. Aan wie kan ik een factuur verkopen?

Aan wie je je facturen kunt verkopen, is afhankelijk van het type factuur. Daarom zetten we de verschillende soorten facturen met bijbehorende kopers voor je op een rij:

  • Nieuwe b2b-facturen verkopen B2b-facturen voor een geleverde dienst of product die nog niet zijn verstuurd, kan je verkopen aan een factormaatschappij, zoals Svea Finans. Jij ontvangt het geld hiervan dan binnen 24 uur in plaats van de overeengekomen betalingstermijn. En vervolgens betaalt jouw opdrachtgever de factuur aan de factormaatschappij. Met factoring profiteer je overigens van méér dan directe uitbetaling. Svea neemt ook het kredietrisico en debiteurenbeheer van je over. Zodat je hoe dan ook direct beschikt over werkkapitaal, geen omkijken meer hebt naar het debiteurenbeheer en 100% verzekerd bent van al je geld.
  • Openstaande facturen verkopen Heb je interesse in factoring, maar zijn jouw b2b-facturen al verzonden naar je opdrachtgever? Onder bepaalde voorwaarden kan jij ook je reeds openstaande facturen verkopen aan Svea, mits jouw opdrachtgever (de debiteur) daar (schriftelijk) toestemming voor geeft en de facturen de vervaltermijn nog niet hebben overschreden. Zo maakt Svea ook met openstaande facturen debiteurenfinanciering mogelijk. Een uniek aanbod in de markt! En bovendien een groot verschil in vergelijking met de verkoop van openstaande facturen aan een incassobureau, want zij geven geen enkele betalingsgarantie en innen daarnaast slechts een gedeelte van het factuurbedrag. Neem contact met ons op voor meer informatie over dit unieke aanbod. Staan je facturen al lange tijd open? Dan kan je deze lang openstaande facturen beter indienen bij een incassobureau. Dit bureau probeert de onbetaalde facturen, tegen betaling, gedeeltelijk voor jou te innen bij de persoon die of het bedrijf dat aan jou moet betalen. De precieze mogelijkheden hangen verder af van het bureau dat je daarvoor kiest.
  • Oninbare facturen verkopen Betaalt je klant de factuur niet of maar gedeeltelijk? Dan is de factuur (gedeeltelijk) oninbaar. Toch zijn deze facturen nog geld waard, al is dit flink minder dan de oorspronkelijke bedragen. Onder het mom van ‘beter iets dan niets’ kan je gebruikmaken van gespecialiseerde incassobureaus. Zij kunnen de oninbare vordering van je kopen, zodat je daar toch nog wat geld voor ontvangt. Bovendien kan je de btw terugvragen bij je btw-aangifte, als zeker is dat de factuur (gedeeltelijk) oninbaar is. Oninbare vorderingen indienen voor factoring is helaas niet mogelijk.

3. Hoe kan ik vorderingen overdragen?

Vaak kan je op de websites van factormaatschappijen en incassobureaus een offerte aanvragen om te kijken of je jouw vorderingen aan die partij kunt verkopen. Hiervoor hoef je slechts enkele gegevens in te vullen, zoals je naam, bedrijfsnaam & contactgegevens. Vervolgens neemt het bedrijf contact met je op om te kijken hoe je elkaar kunt helpen en of er een wederzijdse match is.

Vorderingen overdragen aan Svea

Svea gaat ook zo te werk. Bij ons kan je je vorderingen in principe verkopen als het gaat om nieuwe zakelijke facturen, voor afgeronde prestaties op kredietwaardige debiteuren. Voldoe je aan deze voorwaarden? Dan moet je alleen nog klant worden om je vorderingen over te dragen. Gelukkig dien je al binnen 48 uur na het eerste contact facturen bij ons in, want ons aanvraagproces is kort en eenvoudig:

4. Facturen verkopen, wat zijn de voordelen?

Facturen aan een incassobureau verkopen, heeft verschillende voordelen:

  • Je hoeft niet langer zelf achter je geld aan te gaan.
  • De bijbehorende administratie word je uit handen genomen.
  • Je krijgt toch nog geld voor je factuur, wat je misschien niet meer had verwacht.

Nieuwe b2b-facturen verkopen (aan een factormaatschappij als Svea) biedt meerdere interessante voordelen.

  • Je krijgt je facturen direct betaald.
  • Je debiteurenbeheer wordt overgenomen.
  • Je bent 100% verzekerd voor faillissement van jouw klanten.

Doordat wij jouw facturen binnen 24 uur betalen, heb jij direct geld in kas. En daardoor verbetert jouw liquiditeit en cashflow. Bovendien nemen wij jou werk en zorgen uit handen door het debiteurenbeheer én kredietrisico van je over te nemen. Zo kan jij je volledig richten op het ondernemerschap. Hierdoor maken wij het realiseren van belangrijke doelen, zoals starten, groeien of inkopen, mogelijk.

5. Waarop moet ik letten bij de partij waaraan ik vorderingen wil verkopen?

Als je eenmaal besluit je vorderingen te verkopen, dan wil je deze natuurlijk wel overdragen aan een goede, betrouwbare partij. Daarom krijg je 3 aandachtspunten voor de zoektocht naar een geschikte organisatie:

  • Naam en reputatie Onderzoek vooraf aan wie je jouw vorderingen verkoopt, hoeveel en wanneer deze partij jou betaalt en hoe dit bedrijf het debiteurenbeheer uitvoert. Hiervoor kan je informatie halen van de website van het bedrijf of uit reviews op bijvoorbeeld Google, Facebook of review websites. Zo ontdek je welke service deze partij verleent, zowel aan jou als aan jouw klant (de debiteur). Dit is belangrijk, want verkochte vorderingen blijven (indirect) jouw naam dragen. Een minder nette werkwijze kan daardoor afstralen op jouw eigen naam en reputatie.
  • Contractuele voorwaarden Lees vooraf de contractuele voorwaarden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan bij het verkopen van vorderingen. Let hierin bijvoorbeeld op: welk % van je facturen je direct uitbetaald krijgt, of je vorderingen verplicht terug moet kopen als je ze niet kunt innen, of het bedrijf de vorderingen opnieuw door mag verkopen, hoe lang je aan het contract vast zit en of het bedrijf extra kosten rekent bij te late betaling van jouw debiteuren.
  • Financiële situatie Weet met wie je zaken doet. Zoek goed uit of de betreffende partij financieel stabiel is, want dat bepaalt of zij jouw verkochte vorderingen daadwerkelijk kan betalen. Maar hoe kom je erachter of de partij financieel gezond is? Check daarvoor of de maatschappij aan de volgende 4 kenmerken voldoet: 
    • De partij is transparant over haar financiële resultaten
    • De partij bestaat relatief lang
    • De partij valt onder een (betrouwbare) holding
    • De partij heeft gezonde financiële resultaten: Deze resultaten vind je op de website van de factormaatschappij of het incassobureau of via de KvK. De tips van de KvK helpen je de financiële informatie te lezen.

Wil je meer weten over American Factoring of heeft u nog andere vragen? Neem dan gerust contact met ons, of met de partner manager van Svea Finans:

arnold.nonnekes@svea.nl / 0182 – 62 44 00. 

GCA Logo  groot

'"Debiteurenbeheer is echt niet lastig"

Contact
Image
Aanmelden voor nieuwsbrief

Altijd op de hoogte van de nieuwste trends, meld je aan voor de nieuwsbrief