Als uw debiteurenbeleid niet op orde is, heeft dat een remmende factor op uw groei. Er zit dan te veel geld vast in debiteuren, waardoor u minder ‘cash’ heeft om zelf investeringen te doen of simpelweg uw rekeningen te betalen. Niet voor niks wordt 25% van de faillissementen veroorzaakt door lange debiteurentermijnen of niet-betalende klanten. Toch heeft u als ondernemer grotendeels zelf in de hand hoe goed of slecht uw klanten betalen. Met minimale handelingen kunt u een hoop bereiken. Breng uw debiteurenbeleid naar een hoger niveau met deze tips en merk het verschil direct in uw cashflow en betalingen!
Veel ondernemers denken dat ze met een ‘strak debiteurenbeleid’ de klantrelatie op het spel moeten zetten, maar niets is minder waar. Wel zorgt u ervoor dat u uw eigen business niet op het spel zet. Zonder goed debiteurenbeleid heeft u namelijk onvoldoende grip op uw cashflow en kunt u in de knel komen met uw eigen rekeningen. Daarom zei de serial-ondernemer Richard Branson al eens: “Never take your eyes off the cash flow because it's the life blood of business.” Als er veel geld vastzit in facturen, kunt u dat geld niet gebruiken om zelf investeringen te doen of uw rekeningen te betalen. Bovendien bent u de klant aan het voorfinancieren: u heeft immers zelf al geïnvesteerd in mensen en middelen om uw klant te leveren. En soms moet u ook al het BTW bedrag bij de kwartaalbelasting betalen. Laat staan wat het kost als uw klant helemaal niet meer betaalt. Daarom geeft GCA Finance in dit blog tips hoe u uw debiteurenbeleid kunt verbeteren.
In de praktijk zien we dat kleine foutjes of slordigheden in het proces kunnen leiden tot betalingen die lang op zich laten wachten. Analyseer daarom eerst uw huidige proces, om inzicht te krijgen in wat
u kunt verbeteren.
Kijk bijvoorbeeld naar:
Geen enkele klant is hetzelfde. En daarom is het debiteurenrisico ook altijd anders. Door uw klanten in te delen in segmenten op basis van het kredietrisico en de potentie, krijgt u een veel
effectiever debiteurenbeleid. Deel uw klanten bijvoorbeeld op in drie segmenten, groep A, B, en C. Vervolgens neemt u het risico van elke klant onder de loep en deelt u ze op in de juiste categorie.
Kijk bijvoorbeeld naar:
Zorg dat u elke bestaande en nieuwe klant in de juiste groep plaatst. Het kost even wat tijd, maar het legt de basis voor toekomstige acties. De groepen vormen dan als het ware een ‘beslisboom’ voor uw betalingsafspraken en facturatieproces.
Heeft u uw klanten goed gesegmenteerd? Dan kunt u overgaan tot het bepalen van uw facturatie- en incassobeleid. Wilt u uw debiteurenbeleid echt naar een hoger niveau tillen? Pas dan uw afspraken en het proces aan op basis van elk segment.
Zie hieronder een simpel aanmaaktraject / factuur opvolging voorbeeld voor B2B
Zie hieronder een simpel aanmaaktraject / factuur opvolging voorbeeld voor B2C
Bij kleinere bedrijven komen er fouten in het debiteurenproces, omdat niemand verantwoordelijk wordt gemaakt. Bij grotere bedrijven juist omdat niemand zich verantwoordelijk voelt. Leg dus vast:
Leg niet alleen taken op, maar geef medewerkers ook de ruimte om deze taken goed uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan een budget om de juiste debiteurensoftware of tijdelijk externe experts in te huren.
Minstens net zo belangrijk is het proces voorafgaand aan de factuur. Sales viert het feestje wanneer de deal binnen is, maar eigenlijk kunnen de slingers pas echt uit wanneer de factuur betaald is. Dit belang moet binnen de hele organisatie duidelijk worden.
Maak verkopers dus mede-verantwoordelijk voor het debiteurenbeleid. Met incentives, zoals een bonus bij snelle betalingen, kunt u dit extra stimuleren. Omgekeerd kunt u het ook aanpakken: sales moet een deel van de bonus inleveren wanneer de factuur te laat betaald wordt.
Op die manier, in plaats van het direct over de schutting te gooien.
Niet alleen sales kunt u positief beïnvloeden met incentives. Ook klanten hebben hier vaak wel oor naar.
Naast een goed proces, kunt u ook met behulp van derden uw debiteurenrisico verkleinen. Een greep uit de mogelijkheden:
Natuurlijk is het belangrijk dat er mensen binnen uw organisatie verantwoordelijk zijn voor uw debiteurenbeleid, maar wees kritisch. Zijn de processen wel efficiënt? Kunt u een deel automatiseren met systemen?
Tegenwoordig kunt u met een paar tientjes per maand al een groot deel van uw facturatie- en incassoproces automatiseren.
Een paar tientjes versus 1 FTE… die rekensom is natuurlijk snel gemaakt.
Eenmalig een beleid straktrekken is één ding. Het monitoren en optimaliseren van dit beleid is een tweede.
Zorg dat u uw debiteurenpositie goed kunt monitoren:
GCA Finance helpt al meer dan 10 jaar mkb-bedrijven bij het verbeteren van hun debiteurenbeleid. Dat doen wij met veel plezier en met goed resultaat. Gemiddeld krijgen onze klanten 54 dagen eerder betaald, verlagen zij hun kosten enorm en voorkomen we in 99% van de gevallen een incassotraject. U huurt ons in om uw debiteurenbeleid eenmalig strak te trekken, of u besteed (een deel van) uw debiteurenbeheer aan ons uit.
Vraag eenmalig de gratis debiteurenscan aan en krijg vrijblijvend advies. Of neem direct contact met ons op voor meer informatie.
'"Debiteurenbeheer is echt niet lastig"
Altijd op de hoogte van de nieuwste trends, meld je aan voor de nieuwsbrief